Video Art Presentation by Efi Savvides
Evagoras Lanitis Center - Queen Eleanor Suite
Καθημερινά - Eveyday: 20:00 - 23:00
Emmanuel, from the series The Empire Is Perishing; the Bands Are Playing, 2016, one channel video, color, sound, 19’ 23”
Vignettes of the Camp, from the series The Empire Is Perishing; the Bands Are Playing, 2018, one channel video, color, sound, 19’ 8”
Στην έρευνά της με τίτλο“The Empire Is Perishing; the Bands Are Playing,” η Έφη Σαββίδη καταγράφει τις ιστορίες προσφύγων που ζουν στο Richmond Village, τον εγκαταλειμμένο οικισμό στον οποίο ζούσαν στρατιωτικοί και δημόσιοι υπάλληλοι στις Βρετανικές Βάσεις Δεκέλειας. Σήμερα, κατοικείται από οικογένειες προσφύγων από τη Συρία, το Ιράκ, την Αιθιοπία και το Σουδάν που ναυάγησαν εκεί στο δρόμο τους προς την Ιταλία το 1998. Η Βρετανία αρνείται ακόμη να τους παραχωρήσει την Βρετανική υπηκοότητα ή άλλου είδους ταξιδιωτικά έγγραφα με τη δικαιολογία πως αυτό θα δημιουργούσε «ένα κακό προηγούμενο εισόδου στο Ηνωμένο Βασίλειο». Εγκλωβισμένοι σε αυτή τη λωρίδα γης, οι πρόσφυγες παραμένουν απάτριδες βιώνοντας την ακραία αυτή συνθήκη. Γεννημένος στο Richmondτο 2000 από Αιθιοπίδα μητέρα και Σουδανό πατέρα, ο Εμάνουελ Ραμαντάν μιλά για την εμπειρία τού να μεγαλώνει κανείς σε αυτές τις συνθήκες (Emmanuel, 2016) καθώς βλέπουμε το μετα-αποικιακό κατάλοιπο σε μια σειρά από χωρικά και χρονικά αποσπάσματα (Vignettes of the Camp, 2018).
For her research “The Empire Is Perishing; the Bands Are Playing,” Efi Savvides has recorded the stories of several refugee families living in Richmond Village,the abandoned housing estate within the British military base of Dhekelia on the north-east coast of Cyprus where British soldiers and civil servants once lived. Today, Richmond Village is the home of refugees from Syria, Iraq, Ethiopia and Sudan who wrecked there on their way to Italy in 1998. Britain still refuses to take them in as a pretext not to “set the precedent of a fast track to the UK.” Trapped in that strip of land, the refugees experience an extreme condition of “statelessness.” Born in Richmond in 2000 to an Ethiopian mother and Sudanese father Emmanuel Ramadan talks about growing up under such conditions (Emmanuel, 2016) while we witness a fragmented experience of space and time on this post-imperial holdover (Vignettes of the Camp, 2018).
Η Έφη Σαββίδη ζει κι εργάζεται στη Λευκωσία. Έργα της έχουν παρουσιαστεί σε ατομικές και ομαδικές εκθέσεις στην Κύπρο και αλλού.Στις πρόσφατες εκθέσεις περιλαμβάνονται: Αρχαιολογικοί Διάλογοι 2018, Σύνδεσμος Ελλήνων Αρχαιολόγων (2018), Drone Vision: Warfare, Surveillance and Protest, NiMAC, Λευκωσία (2018); The Presence of Absence or The Catastrophe Theory, NiMAC, Λευκωσία (2018), Πλάνητες, Ευρωπαϊκή Πολιτιστική Πρωτεύουσα, Πάφος (2017), AyeBaDome:Super, Θκιό Ππαλιές, Λευκωσία (2016), TransplantationI, 5η Μπιενάλε Θεσσαλονίκης – παράλληλο πρόγραμμα (2015), ThePhotobookExhibition, Μουσείο Μπενάκη, Αθήνα (2015),Other Indications, NiMAC, Λευκωσία (2013),TerraMediterranea - InCrisis, NiMAC, Λευκωσία (2012).
Efi Savvides lives and works in Nicosia, Cyprus. Her work has been presented in solo and group exhibitions in Cyprus and abroad. Recent exhibitions include: Archaeological Dialogues, 4th meeting 2018, Association of Greek Archaeologists, Athens (2018);Drone Vision: Warfare, Surveillance and Protest,NiMAC, Nicosia (2018); The Presence of Absence or The Catastrophe Theory, NiMAC, Nicosia, (2018); Planetes, European Capital of Culture, Paphos (2017); AyeBaDome SUPER, ThkioPpalies, Nicosia (2016); Thessaloniki Biennale of Contemporary Art: 5 – parallel programme (2015); The Photobook Exhibition, Benaki Museum (2015); Law and Art, Goethe Institut, Thessaloniki (2014); Other Indications, NIMAC, Nicosia (2013); Other Indications, NiMAC(2013); Terra Mediterranea-In Crisis, NiMAC(2012).