Breadcrumbs (2)

About

Το ντοκιμαντέρ, ως κινηματογραφικό είδος, σημειώνει τα τελευταία χρόνια μια άνθηση και γίνεται αποδέχτης μιας διαρκώς αυξανόμενης προσοχής. Το ντοκιμαντέρ επίσης, είναι, ίσως το δυσκολότερο από τα είδη του κινηματογράφου, αφού δεν είναι μόνο ένα καλλιτεχνικό έργο, αλλά ουσιαστικά, ο καθρέφτης της κοινωνίας μας. Μ’ άλλα λόγια, είναι η αποτύπωση της αλήθειας, ένα ιστορικό ντοκουμέντο που καταγράφει και μεταδίδει απόψις, ιδέες και μηνύματα, μεταπλάθει την ανθρώπινη πραγματικότητα και αναδεικνύει έντεχνα και δημιουργικά τις πολύπλοκες πλευρές της αλήθειας της ζωής.

Ο θεσμός του «Μικρού Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ», που μέχρι την περσινή χρονιά εντασσόταν αποκλειστικά μέσα στο πλαίσιο λειτουργίας της Σχολής Χαρακτικής Χαμπή που οργανώνεται κάθε Αύγουστο στο χωριό Πλατανίσκια, από φέτος μεγαλώνει, επεκτείνεται και αποκτά διεθνή χαρακτήρα. Το «Μικρό Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ – Σχολής Χαρακτικής Χαμπή» μετεξελίσσετα σε ένα «Μικρό – διεθνές – Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ» που θα φέρει πλέον την δική του ταυτότητα και θα στοχεύει στην χάραξη της δικής του πορείας στην πολιτιστική δραστηριότητα του τόπου μας. Η εκδήλωση φέτος θα πραγματοποιηθεί για πρώτη φορά, εκτός από το μέχρι τώρα χώρο διεξαγωγής της, το αμφιθέατρο δηλαδή της Σχολής Χαρακτικής Χαμπή, και στην πόλη της Λεμεσού και στην πρόσφατα ανακαινισμένη αίθουσα της Β’ Δημοτικής Αγοράς που τώρα διαχειρίζεται το «θέατρο ένα». Παρά την αναγκαία αλλά φυσική αυτή μετεξέλιξη, ηπροτεινόμενη εκδήλωση θα συνεχίσει να διατηρεί την μοναδικότητα της ως ένα κατεξοχήν ποιοτικό φεστιβάλ ντοκιμαντέρ που προτείνει στο κοινό να βιώσει τις μέρες των διαοπώυ δημιουργική, καίρια, και αιχμηρή εμπειρία, πλούσια σε ιστορίες και εικόνες που χαρακτηρίζουν την εποχή μας και που προέρχονται από τις ηπείρους και τους πολιτισμούς που μας περιβάλλουν.

Λένε ότι η πόλη της Λεμεσού ευνοεί τις συναντήσεις. Άρα το «Μικρό Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ» βρίσκεται από φέτος στο φυσικό του περιβάλον, καθώς, για άλλη μια φορά, θα στήσει τη σκηνή των συναντήσεων και θα προσφέρει μια ευκαιρία κοινωνικής δραστηριοποίησης με την ελπίδα ότι θα αποτελέσει ένα γόνιμο χώρο υποδοχής, φιλοξενίας και ανάδειξης των στοιχείων και των προβληματισμών που αναπτύσσουν οι σκηνοθέτες των εφτά ντοκιμαντέρ που θα προβληθούν μέσα σε τρεις Αυγουστιάτικες βραδιές.

Το δημιουργικό ντοκιμαντέρ, όπως διαγράφεται μέσα από τις φετινές επιλογές, ιχνηλατεί τη μοναδική και αγωνιώδη προσέγγιση μιας συγκεκριμένης ραγματικότητας και φανερώνει ένα εξεταστικό, αναλυτικό, απολαυστικό και απόλυτα συνειδητοποιημένο βλέμμα. Συνολικά θα προβληθούν 7 ντοκιμαντέρ παρμένα από την σύγχρονη παγκόσμια παραγωγή τα οποία έχουν διακριθεί και βραβευτεί από τα σημαντικότερα διεθνή φεστιβάλ και διαγωνισμούς. Οι επιλογές αυτές έγιναν με γνώμονα, εκτός από την καλλιτεχνική και δημιουργική ακεραιότητα της κάθε ταινίας ξεχωριστά, και για την ικανότητα τους να κεντρίζουν το θεατή και να του προκαλούν σκέψεις, να του προσφέρουν τη δυνατότητανα ψυχαγωγηθεί και να ενημερωθεί για θέματα που αφορούν όλους μας.

Οι Αυστριακές ταινίες «Ταΐζουμε τον Κόσμο» και «Ο Επιούσιος» ασχολούνται και οι δύο με το ίδιο θέμα: τη σύγχρονη βιομηχανοποιημένη αλιεία και γεωργία και παρουσιάζουν παράλληλα τις ανατριχιαστικές συνέπειες των δικών μας απαιτήσεων – ως καταναλωτές – για χαμηλές τιμές και ποικιλία στα ράφια των υπεραγορών μας. Oι ομοιότητες όμως τελειώνουν εδώ, καθώς οι δύο ταινίες υιοθετούν πολύ διαφορετικές προσεγγίσεις και οπτικές σκοιές. Η ταινία «Svyato» του Ρώσου πολυβραβευμένου σκηνοθέτη Βίκτορ Κοσακόβσκι καταπιάνεται, μέσα από ένα αριστουργηματικό μινιμαλιστικό σκηνικό παρατήρησης, με την διαδικασία της ανακάλυψης τους εαυτού μας, ενώ η Αμερικάνικη «Χώμα Αγαπημένο» είναι η επική ιστορία ενός πολυμήχανου αγρότη από το μιντγούεστ που προσφέρει εναλλακτικούς τρόπους στη μαζική καλλιέργεια. Το «The Angelmakers» της πρωτοεμφανιζόμενης Αστρίντ Μπούσινγκ είναι μια ταινία που καταγράφει μια σειρά από φόνους με αρσενικό που έγιναν σε ένα μιρό χωρίο της Ουγγαρίας το 1929. Μια ταινία που αναμένεται να προκαλέσει ιδιαίτερη ίσθηίντο «Πριν Φτερουγίσουν ξανά στη γη» του Λιθουανού σκηνοθέτη Αρούνας Μάτελις, η οποία γυρίστηκε στον παιδικό θάλαμο λευχαιμίας ενός νοσοκομείου της Λιθουανίας, όταν μετά από οκτώ μήνες θεραπείας, η κορούλα του ίδιου κέρδισε τη μάχη με τη ασθένεια. Τέλος, η Ισπανική «Το σπίτι της γιαγιάς μου» του Αδάν Αλιάγα είναι μια υπέροχα κινηματογραφική επίκληση της αλλαγής, βασισμένη στη σχέση ανάμεσα στη γιαγιά Μαρίτα και την παρομητική εξάχρονη Μαρίνα που καταφέρνει να συνδυάσει με επιτυχία την ελαφρότηα στο ύο ετη σβρτητα στο σκοπό της.

Κατά την διάρκεια του φεστιβάλ θα παρευρεθούν για να προλογίσουν τις ταινίες τους και να γνωριστούν με το κοινό οι σκηνοθέτες των ντοκιμαντέρ «Πριν Φτερουγίσουν Ξανά στην Γη» και του «The Angelmakers» καθώς και ο παραγωγός της ταινίας «Το Σπίτι της Γιαγιάς μου». Το φεστιβάλ θα τιμήσει επίσης με την παρουσία της η διευθύντρια του Ευρωπαϊκού Δικτύου Ντοκιμαντέρ (European Documntary Network – EDN) κα Leena Pasanen.

Εν κατακλείδι, θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε θερμά του χορηγούς και υποστηρικτές του «Μικρούς Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ» αφού χωρίς την βοήθεια τους η πραγματοποίηση της εκδήλωσης αυτής θα ήταν πολύ πιο δύσκολη.

Πιο θερμά από κάθε άλλη φορά ευχαριστούμε το xαράκτη Χαμπή που από την πρώτη στιγμή στέκεται δίπλα μας καθώς επίσης και όλους τους συνένοχους και συνεργάτες μας, για την πίστη, στήριξη και εμπιστοσύνη που τόσο ακατάπαυστα μας ροσφέρουν. Κι όπως πάντα, ευχαριστούμε θερμά όλους του φίλους, συμπαραστάτες και περαστικούς από το «Μικρό Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ – 2006».

Γιάγκος Χατζηγιάννης Παραγωγός «Μικρό Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ – Λεμεσός 2006»


THE FESTIVAL

ΕΛΛΗΝΙΚΑ The documentary as a cinematic genre has blossomed in the last few years and has received a great deal of interest that is increasing constantly. The documentary is also perhaps the most difficult genre in cinema, since it is not only a work of art, but acts essentially as the mirror of our society. In other words, it is an imprint of truth, a historic record of facts and views, ideas and messages, which transubstantiates human reality and artfully and creatively portrays the complex aspects of life's truths.

The "Small Documentary Festival", which until last year was held exclusively as part of an event organized by the Chambis School of Engraving every August in the Plataniska village, has as of this year expanded and evolved into an international event. The "Small Documentary Festival" of the Chambis School of Engraving has developed into the "Small - International - Documentary Festival" which will now have its own identity and will aim at tracing its own course in the cultural life of our country. For the first time this year, in addition to its usual venue - the amphitheatre of the Chambis School of Engraving - the festival will also take place in the town of Lemesos and at the recently renovated space of the B’ Municipal Market which is now under the management of "Theatro Ena". Despite this necessary but at the same time natural development, the proposed event will maintain its unique nature as a par excellence quality documentary festival which will offer the publicduring the summer holiday season, an opportunity to experience a creative, trenchant and important experience, rich in stories and images that characterize our times and which come from the continents and cultures that surround us.

It is said that the town of Lemesos favors meetings and encounters. If that is true, as of this year the "Small Documentary Festival" will be in its natural environment, since it will once again set the stage for meetings and encounters and will offer an opportunity for social mobilization in the hope that it will become fertile ground that will receive, welcome and project the ideas and thoughts developed by the directors of the seven documentaries that will be shown over three nights in August.

The creative documentary, as can be seen through the films selected this year, traces a unique and anguished approach to a specific reality and reveals an analytical, scrutinizing, enjoyable and entirely consciously elaborated approach. The festival will include a total of 7 documentaries selected from contemporary international documentary production. These films have all won awards at major international festivals and competitions. The final selection was made on the basis of the ability of each individual film, over and above its creative and artistic merit and integrity, to gain the interest of viewers and make them think, to entertain and inform on issues that concern us all.

The Austrian films We feed the World and Our Daily Bread both deal with the same issue: modern industrialized agriculture and fisheries and present the hair-raising consequences of our own demands, as consumers, for low prices and variety on the supermarket shelves. However, the similarities end here, since the two films adopt very different approaches and viewpoints. Through highly minimalistic observation, the film Svyato by Russian director and winner of many awards, Victor Kosakovski, deals with the process of self-discovery, while the American film The Real Dirt of Farmer John is the epic tale of a highly resourceful farmer from the Mid-West who offers alternatives to mass cultivation. The Angelmakers, by new film-maker Astrid Busink describes a series of arsenic murders that occurred in a small Hungarian village in 1929. A film that is expected to be of particular interest is Before Flying Back to Earth by Lithuanian director Aruna Matelis. The film was shot in the children's leukemia ward of a Lithuani hospital, where, after eight months of treatment, the director's own daughter won her battle with the disease. Finally, the Spanish film My Grandmother's House by Ad?n Aliaga is a wonderful cinematic evocation, based on the relationship between grandmothr Marita and impulsive six-year old Marina. The film manages successfully to combine lightness of touch with its very serious subject matter.

The directors of the documentary Before Flying Back to Earth and The Angelmakers and the producer of My Grandmother's House will be present at the festival to introduce their films. The festival will also be honored by the presence of Ms Leena Pasanen, director of the European Documentary Network – EDN.

Finally, we would like to thank the sponsors and supporters of the Festival, without whose help this event could not have taken place.

Warmest thanks are due to the engraver Chambis who has been at our side from the outset, and to all our associates and "accomplices" for all the faith, support and trust they have shown us. And as always, warm thanks to all the friends, supporters and passers-by of the "Small Documentary Festival - 2006".

Yiangos Hadjiyiannis Producer "Small Documentary Festival - Lemesos2006"